خلاصه بازارهای مالی آسیا: بازارهای سهام محلی عمدتا در سطوح بالاتری قرار دارند. علت این رشد بازارهای سهام خشنودی سرمایه گذاران از تصمیم بانک مرکزی چین برای کاهش میزان حداقلی مورد نیاز بازگشت سرمایه (reserve requirement ratio) در خلال تعطیلات پایان هفته است. این تصمیم در شرایطی اتخاذ می شود که اخیرا خوانش های ضعیفی از آمار اقتصادی چین منتشر شده بود. نیکی (Nikkei) رشدی 0/2 درصدی داشت. اس اند پی- ای.اس.اکس (S&P/ASX) هم 0/1 درصد بالاتر است. اچ.اس.آی (HSI) بدون تغییر در سطوح پیشین قرار دارد. کوسپی (Kospi) نیز تغییری را تجربه نکرده است. سنسکس (Sensex) هم 0/2 درصد بالاتر است. شانگهای کامپوزیت (Shanghai Composite) نیز 0/3 افزایش را ثبت کرده است.

در بازارهای مبادلات ارزهای خارجی، یورو در مقابل دلار ضعیف تر است. فشار وارد شده بر یورو از جانب نابسامانی سیاسی در اروپا در پی ناکامی مجدد احزاب یونان برای تشکیل کابینه ای مشترک است. این شرایط باعث شده است احتمال برگزاری دور دیگری از انتخابات مطرح شود. نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا از نرخ پایانی خود در اواخر وقت جمعه نیویورک یعنی 1/2919 به 1/2884 افت کرده است. یورو نیز که با ین ژاپن با نرخ 103/27 داد و ستد می شد، هم اکنون با نرخ 103/05 مبادله می شود. نرخ برابری دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن هم از 79/94 به 79/95 رسیده است.

شمار مجوزهای مالی مسکن استرالیا در ماه مارس و در مقیاس ماهانه رشدی 0/3 را به اعمال ملاحظات فصلی ثبت کرده است. این در حالی است که افتی دو درصدی پیش بینی شده بود.

آمار خرده فروشی نیوزیلند در مقیاس فصلی در سه ماهه اول سال کاهش را ثبت کرده است. بخشی از علت این کاهش اثر فروش قوی در نیمه دوم سال گذشته هنگام برگزاری جام جهانی راگبی است، یعنی زمانی که گردشگران مبالغ زیادی را خرج کردند. میزان واقعی خرده فروشی کاهشی 1/5 را نسبت به سه ماهه چهارم تجربه کرده است. در سه ماهه چهارم رشد بازبینی شده 1/8 درصد بوده است. این افت بدتر از پیش بینی میانه یک درصدی از سوی 13 اقتصاددان شرکت کننده در نظرسنجی داو جونز است.

طلای نقدی با افتی 40 سنتی نسبت به نرخ پایانی خود در نیویورک، هم اکنون 1580/00 دلار در انس است. قراردادهای آتی نفت خام نایمکس برای تحویل در ماه ژوئن نیز با افتی 65 سنتی، 95/48 دلار در بشکه است.

منبع www.iTahlil.com:


 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا